




























6 of 35
From Elisabeth's review
Apr 11, 2016
Da min kjære fylte 40 år og ønsket seg en bedre tapasmiddag, endte jeg opp med å bestille bord på Escalon på Tjuvholmen. Stedet har perfekt beliggenhet på bryggekanten, vis a vis Hanami og Olivia. Her er det kveldssol til langt på kveld, når og hvis solen innfinner seg med sitt nærvær. Men dersom du som oss ikke er lommekjent på Tjuvholmen, så kan det ta litt tid å finne frem. Men hvis du er ute i litt god tid, så er det mye fint å se på mens du spankulerer til Escalon. Lokalet er koselig og intimt, noe et tapassted bør være i mine øyne. Det ble spilt spansk lett pop, noe som var med på å gjøre hele opplevelsen mer autentisk in a spanish way. Interiørmessig ble jeg litt skuffet, i hvert fall i henhold til filialen de har på Grunerløkka. Men nå er jo jeg i utgangspunktet litt mer opptatt av interiør enn de fleste da og når det er sagt så er det ikke interiøret man kommer for her, det er maten. Vi var her på en søndag og fikk etter min mening det beste bordet i lokalet. Et stort pluss at vi fikk velge bord selv, det gir et stort pluss i service-boken min. Den mannlige servitøren som tok oss imot, var utrolig dyktig og gav oss særdeles god service. Vi følte oss som VIP' er. Vi fikk vann med en gang vi kom og en særdeles god presentasjon av menyen sant tips og vink om hva vi absolutt burde prøve. Servitøren mente at 5 til 7 retter holdt rikelig for to personer, men sta som vi var (les: og ettersom vi feiret min samboers 40 års dag) gikk vi all in IG bestilte "tapasmeny medium" til kr 459,- per pers. Noe som vi i etterkant skjønte var hele ti retter!! Først fikk vi nydelig hjemmelaget brød, aioli og karrinarinerte oliven. Mmmmm, kjempe godt. Deretter fikk vi innebakt og marinert svin på bordet. MMM Samt tomatsalat med hvitløk, ingefær, rødløk og herlig olivenolje i. Nydelig serranoskinke ble også satt på bordet. Ettersom vi ikke ville drikke alkohol, ble vi anbefalt nydelig eplejuice fra Hardanger og det smakte fortreffelig til alle rettene. I neste runde fikk vi sjømat. Marinert sjøkreps, chilli og ingefær marinerte scampi samt blåskjell i hvitvins- og carrysaus. Igjen, kjempe god mat etterfulgt av kjempe gid service atter en gang. Et pluss for at både kokken og servitøren lot oss nyte de forskjellige rettene i etapper. Dette ettersom vi da ikke opplevde å få kald mat ei heller at øynene ble mette før magen.. I neste runde kom det albongidas (spanske kjøttboller), spanske stekte tomatbåter, daddelruller med bacon samt marinert ribbe. I min gane blir det et pitte lite trekk for, for snill smak på kjøttbollene(jeg kunne gjerne ønsket meg litt mer krydder her). Men potetbåtene smakte fortreffelig og det samme gjorde daddelrullene med bacon(les: de var søte og gode, så de frister absolutt til gjentakelse). Den marinerte ribben var søtlig på smak og perfekt stekt. Den var kjempe god, men da var vi allerede så sprekkferdige og mette at vi slet med å spise opp. Vi hadde planlagt å innta en bedre dessert til slutt, men fant ut at vi ikke hadde plass i dessertmagene våre til det. Overraskelsen var derfor stor, når vår superflinke servitør satte en dessert for to på bordet. En gest, på huset i anledning min samboers bursdag. Wow, enda et stort pluss i boka Underlig nok fant vi likevel plass til desserten i de nedre mageregionene våre og det var ikke rart. For desserten bestod av en perfekt kreasjon og mengde av nydelig wasabi-is, hvit sjokolade og mørk sjokolade, stekte og karamelliserte nøtter samt en nydelig bringebærsaus. Når desserten var inntatt satt vi tilbake med store smil og fulle mager. Veldig fornøyde på alle vis. Stedet kunne fått topp score, ettersom servicen var på topp, at maten var kjempe god osv. Men det som trekker mest ned er likevel prisen, men i anledning at vi feiret min kjæres 40 års dag så tok vi oss råd til det. Men i hverdagen, så vil nok prisene oppfattes litt stive for lommeboken. Videre trekker interiøret pitte litt ned, det kunne etter min smak vært enda mer rustikt samt at jeg savnet litt mer smak og spice i feks i kjøttbollene/ albongidas. Men alt i alt, tipp topp tommel opp. Vi kommer tilbake. Stedet ligger i gåavstand fra Aker brygge. read more

