Toget er mitt førstevalg for å ferdes i Norge. Jeg opplever toget som et koselig og miljøvennlig reisevalg. Utsikten er vakker og spektakulær i strekningen Oslo-Nord Norge. NSB ligger langt bak med tanke på dagens moderne høyhastighetstog, trådløst nett og dobbeltdekkere som suser gjennom Sveits. Likevel; er du en nostalgisk, naturglad sjel gir toget en flott panoramautsikt gjennom fjellheimen. Det kan være lurt å sikre et sete ved vinduet. Jeg testet NSB komfort på forrige reise, og er fornøyd med strømuttak, gratis kaffe, te og twist. Setene er mer behagelig, men du kan risikere å bli sittende feil vei. Det finnes en liten lounge med lenestoler og god utsikt i samme vogn.
Kafevognen på de nyere togene er utrolig koselig. Pene seter og sofaer i beige, og lysebrunt panel. Det kjennes nesten litt stas å ta toget!
NSB opererer med både nyere tog og gamle tog; på lange strekninger opplever jeg alltid at de nyeste togene er i bruk. Ved få anledning har jeg måttet bytte til et eldre tog, deler av strekningen. Rundt høytider anbefaler jeg å bestille billett i god tid. I tider med stor pågang merker man kanskje best at det er mye forbedringspotensial hva gjelder plass og effektivitet. Jeg gleder meg alltid til neste tog-tur, og venter spent på utviklingen mot kjappere og bedre tog i Norge! read more