Ok, jag erkänner att jag är 100 procent jävig här (det är min husband to be som är kökschef) men kan inte motstå att skriva första recensionen, inte minst som jag fallit lika pladask för det här rosaskimrande haket. Och det menar jag helt bokstavligt. I dessa tider där all the rage gått från rå industritegelväggar till ljuvt duvgrå pärlspont lyckas Tegelbacken vara något helt annat. Här bäddas du in i rosa sammet och omringas av blommor (båda på tapeter och i vaser och krukor) medan ljuset strömmar ner från glimrande kristallknippen till lampor. Lätt spårat och ursnyggt på samma gång och så ombonat och härligt att en vill sitta kvar länge.
Menyn utgörs av mellanrätter uppdelade på kallt, varmt och sött. Uppdelningen fisk/kött är ungefär 50/50 och några rätter helt vegetariska. Som den urgoda burratan med gravade tomater - enkelt och vansinnigt gott, vilket är lite det sammanhållande temat. Ingen rätt har särskilt många komponenter och det som finns på tallriken får verkligen tala gör sig själv. Och det gillar jag. En annan veggie-rätt är tortellinin med tryffel som jag älskar för att den verkligen smakar tryffel. Den råvaran används alltför ofta som lite mer än ett argument för att höja priset men här är den dominerande smaksättare tillsammans med aromhöjande smör - som det ska vara!
Jag har fått ganska mycket frågor om krogens koncept, inriktning och meny, men ännu inte hittat något samlat sätt att beskriva det hela. "Klassiker med en twist" utesluter carpaccion på hälleflundra, som snarare är som en lyxversion av ceviche. "Svenska grundsmaker" diskvalificerar såväl lammbogen med getost, mynta &!aubergine som kammusslor med brynt sojasmör & yuzu (som kanske är min allra mesta favoriträtt.)
Tegelbacken är helt enkelt jäkligt trevligt och riktigt gott. Kanske behövs inget mer utvecklat koncept än så. read more