Wenngarns slott är ett barockslott i närheten av Sigtuna, uppfört 1670, med en vidsträckt park och ett omgivande bysamhälle som (numera) blomstrar med verksamheter och aktiviteter för alla åldrar. Efter att fastigheten i många år varit sorgligt vanskött av ägare/förvaltare är det roligt att se att det äntligen blivit så välförtjänt fint här! Hit tar du dig med både bil och buss.
Gourmet-pizzerian Dammstugan Vedugn, som kan vara den gulligaste pizzeria du någonsin besökt, på området är ett måste-besök - suveränt god pizza med ekologiska och närodlade ingredienser. (Du hittar den som en separat recension.)
På området finns förutom slottscaféet (som också serverar afternoon tea på helgerna, står så klart på min att göra-lista!), bageri, restaurang (bra vegetariska alternativ), bryggeri, hotell med mera.
Eftersom det även är en by finns här t ex både hyres-, bostadsrätter och villor, företagscenter och dagis. Och inte minst många spännande miljöprojekt och eventverksamhet.
Den stora parken/trädgården är väldigt fin, särskilt när solrosfälten blommar och det går att plocka med sig hem. Och att hälsa på grisarna, fåren och hästarna (som jag verkligen hoppas inte hamnar i maten vid säsongens slut...) gör mig alldeles lycklig.
Skulle jag nämna något där det finns stor förbättringspotential så är det den ostrukturerade, svårnavigerade webbsidan samt att det blir *rätt* rörigt när de ofta försöker klämma in så mycket arrangemang för olika ålders/intressegrupper samtidigt. Vi var här i somras och då var det både barnfilm på storbildsskärm i parken med högt ljud, grillning på terrassen, kakbuffet i caféet mm. Fikan på terrassen med storslagen utsikt var mao rätt stökig (och illaluktande för oss som inte tycker om att känna lukten av grillade djurkroppar).
Tummen upp för stora ambitioner och engagemang, men struktur med förståelse för och omsorg om målgrupper är viktigare ändå. Ser fram emot att det blir lite ordning med det, det förtjänar både Wenngarn och dess besökare i alla åldrar med olika behov. read more